Ånglok i modern tid

Tackvare entusiaster så får gamla ting leva vidare i nutid. Sverige var väldigt tidiga med eldrivna tåg då tillgängligheten på elkraft från våra älvar tidigt kom igång, men ända fram till 1952 byggdes det ånglok i Sverige. Den sista modellen vart S1, byggd 1951-1952 och slutlevererad från NOHAB i Trollhättan i början av 1953. Den sista S1:an användes så sent som 1977. De flesta skrotades i början av 1970-talet, men några blev kvar. Däribland S1 nummer 1921 som hamnade hos Stockholms Ånglokssällskap 1976 och som nu används i sällskapets olika resor. timebandits.se följde S1 1921 och sällskapet under några dagar i oktober 2013. Här är några av bilderna.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s